harmony-1229893_640.jpg

Meditaatio on aiheena noussut usein keskusteluihin ja minulta on aiheesta kysytty paljon kysymyksiä. Olen yhdeksän vuotta harjoittanut meditaatiota likipitäen joka päivä, siitä on tullut erottamaton osa elämääni.

Meditointi on tietoista sekä keskittynyttä oman mielen tutkimista ja harjoittamista.

Yhdeksässä vuodessa olen kokeillut useanlaisia meditaatioita, joista kuvaan harjoitteluohjeineen ja pääpiirteittään tässä artikkelista useita hyödyllisiä. Pisimpään harjoittamani meditaatiot olen oppinut tuolloin yhdeksän vuotta sitten: Zen meditaatio ja polullapysymismeditaatio.

Miksi meditoida? Meditointi on käytännössä omaan mieleesi ja kehoosi tutustumista. Opit itsestäsi valtavasti ja tämän seurauksena nautit elämästä valtavasti enemmän. Kuten 16. Karmapan meditaatiossa hyvin on kiteytetty: me emme oikeataan pysty auttamaan muita, niin kauan kuin olemme itse hämmentyneitä tai ahdistuneita.

Buddhan mukaan meditointi tuo viisautta, meditoinnin puute jättää piittaamattomuutta. Sen vuoksi täytyy tietää hyvin mikä vie sinua eteenpäin ja mikä estää sinua etenemästä. Buddhan oivalluksen mukaan piittaamattomuus on kärsimyksen juurisyy ja meditointi on yksi keino heikentää piittaamattomuutta itsessämme.

 

 Zen, mielensä tyhjentämismeditaatio

Tämä kyseinen harjoitus soveltuu kuitenkin hyvin myös maallikko pyrkimyksiin. Zen meditaatio on osa niin kutsuttua Mahajana traditiota.

Zen meditaatiossa yksinkertainen on kaunista.

  • Tärkein asia, että selkäsi on hyvässä ryhdissä, joka varmistaa hengityksen kulun.
  • Sulje silmät lähestulkoon kiinni.
  • Hengitä palleasta pitkään ja syvään
  • Laske 10:een ja aloita alusta.

Meditaation parhaimpia puolia on haluttujen ominaisuuksien vahvistaminen. Tätä me voimme tehdä tietoisesti ja siihen löytyy myös monenlaisia meditaatioita.

Tärkeintä kuitenkin tietoisuuden ohjaamisessa on myönteisiin ja haluttuihin ajattelutapoihin.

 

Kiitollisuuden kasvattaminen:

  • Tärkein asia, että selkäsi on hyvässä ryhdissä, joka varmistaa hengityksen kulun.
  • Sulje silmät lähestulkoon kiinni.
  • Hengitä palleasta pitkään ja syvään
  • Etsi asioita ja ihmisiä joista olet kiitollinen. Alkuun vaikkapa 10 asiaa ja kun kehityt paremmaksi voit lisätä lukumäärää: 20, 30, 40, 50 asiaa…

 

Myötätunnon ja rakkauden kasvattaminen

Tässä meditaatiossa ei alkuun tarvitse välttämättä loppuun asti päästäkään. Tärkeintä on aloittaa työskentely myötätuntoisten ominaisuuksien hyväksi ja ponnistella niissä parhaansa.

  • Tärkein asia, että selkäsi on hyvässä ryhdissä, joka varmistaa hengityksen kulun.
  • Sulje silmät lähestulkoon kiinni.
  • Hengitä palleasta pitkään ja syvään
    • Löydä itsestäsi rakastamisen arvoiset ominaisuudet
    • Löydä ja ajattele rakastamistasi ihmisistä hyvää
    • Löydä ja ajattele tutuista ihmisistä hyvää
    • Löydä ja ajattele tuntemattomista ihmisistä hyvää
    • Löydä ja ajattele elävistä olennoista hyvää
  • Lepää hetki ykseyden tunteessa

Tästä on erinomainen variaatio: mettaharjoitus, joka saattaa olla aloittelijalle vielä helpommin lähestyttävä.

 

Runsaus, menestys ja rakkaus mantra

”Minä kasvan runsaudessa, menestyksessä ja rakkaudessa joka päivä ja toivon, että muut ympärilläni tekevät samoin.” kirjasta The Big Leap, Gay Hendricks.

 

Polullapysymismeditaatio:

Kutsun tätä meditaatiota polullapysymismeditaatioksi, sillä olen yhdistänyt siihen perinteisiä hengityselementtejä ja sitten muistutan itseäni jalosta kahdeksanosaisesta polusta. Polullapysymismeditaatio tuo mielenrauhaa, oppeja ja palauttaa mielen polulle.

  • Tärkein asia, että selkäsi on hyvässä ryhdissä, joka varmistaa hengityksen kulun.
  • Sulje silmät lähestulkoon kiinni.
  • Hengitä palleasta pitkään ja syvään
  • Kertaa omat arvosi tai oma polkusi, mitkä ovat ne tavat, miten tahdot elää tätä elämää. Minä käytän tässä jaloa kahdeksanosaista polkua.
    • Aamulla: mieti mitä se tarkoittaa käytännössä
      • ensimmäisen hengityksen kohdalla palautan mieleeni, että ensimmäinen askel on oikea ymmärrys. Mietin, että mitä oikea ymmärrys tarkoittaa ja muista: oikea ymmärrys on tietoa kärsimyksestä sekä tiestä mikä johtaa sen päättymiseen.
    • Illalla: mieti esimerkkejä, miten tämä tärkeä asia ilmeni
      • kolmas askel on oikea puhe. Mietin, että oliko puheeni taitavaa vai aiheuttiko se kenties jollekin tuskaa. Sitten mietin miten, onko jotain mitä voisin jatkossa tehdä toisin.
    • Jokaisen kahdeksan kohdalla vedän vähintään 3 syvää hengitystä.
    • Valinnainen: lopuksi vielä kiitän ja kumarran dharmalle, sanghalle (ystäville polulla) ja buddhalle.

Polullapysymismeditaatio on hyvä tapa muistuttaa siitä mikä on itselle tärkeää. Toisinaan kuitenkin tarvitaan enemmän vielä keskittymistä esimerkiksi anteeksiantoon. Tähän minulla on oikeastaan lisäosana anteeksianto mantra. Mantra on siis toistettava lause, jota voi käyttää vaikka päivän aikana tai meditaation aikana. Anteeksiantomantra menee yksinkertaisuudessaan niin, että kun häiritsevä menneisyydestä ajatus nousee pintaan, niin se hyväksytään ja annetaan itselleen anteeksi. ”Minä annan itselleni anteeksi.” Anteeksiannon lisäksi opin Kamal Ravikantin kirjasta ”Love Yourself: Like Your Life Depends on It”, että hyvä lisä on oikeasti itsensä rakastamismantra eli muistuttaa itseään, että on riittävä kaikesta riittämättömyyden tunteista, oppimisesta huolimatta.

Anteeksianto ja itsensä rakastaamismantraa voi käyttää hengitysharjoituksen kanssa, tai ilman.

 

VAK 321

Tämä on niin sanottu tietoisuusmeditaatio ja alkuperä on enemmän länsimainen.

  • Istu hyvässä ryhdissä
  • Sulje silmät
  • Hengitä syvään, palleasta.
  • Palauta mieleesi kolme näkemääsi asiaa ympäristöstäsi
  • Palauta mieleesi kolme asiaa, jotka kuulet
  • Palauta mieleesi kolme asiaa, jotka tunnet
  • Jatka seuraava kierros palauttamalla mieleen kaksi näkemääsi asiaa, kaksi kuulemaasi asiaa ja kaksi tuntemaasi kokemusta.
  • Viimeisellä kierroksella palauta mieleesi yksi näkemäsi asia, yksi kuulemasi asia ja yksi kokemasi asia.

 

Karmapan meditaatio

Kun minulta kysytään meditaatiosta, niin usein kuvailen tätä meditaatiota. 16. Karmapan meditaatio on Timanttipolku buddhalaisuuden, eli siis yhden neljästä Tiibetin buddhalaisesta koulukunnasta oleva ”perusgurujooga meditaatio.” Kyseessä on sanallistettu tarina, joka palauttaa mieleen tärkeimmät asiat.

Tämän kyseisen meditaation oppimiseen suosittelen Timanttipolu buddhalaisuuden iltamia, joita on useilla paikkakunnilla Suomessa. Lisää tietoa: http://www.buddhalaisuus.fi/

Mainokset